top of page
  • Writer's pictureSarula

Move: „Škola je na nič”


Tento článok venujem tým ťuďom,

ktorí niekedy použili apsoň jednu z nasledujúcich fráz!


Odkedy som sa presťahovala do Holandska kvôli štúdiu, dostala som nespočetne veľa otázok týkajúcich sa najmä štúdia v zahraničí. Práve to bol jeden z podnetov pre tento blog, ako spomínam aj v mojom úplne prvom článku. Keďže patrím k tým komunikatívnejším tvorom tejto planéty, s mnohými ľuďmi som sa dostala v debate aj ďalej. Množstvo výrokov ma donútilo zamyslieť sa, či tá škola naozaj za niečo stojí. Poďme teda na to postupne…


„Škola ma nič nenaučila!”


Ak by som dostala euro zakaždým, čo mi toto niekto povedal, už by som asi mala pár tisíc na účte. Vieš čo? Neverím! Zo všetkého si vieš niečo zobrať. Je to úplne jedno, či ide o základnú, strednú alebo vysokú školu. Možno ti škola nepomôže vyriešiť záhady vesmíru, no minimálne sa naučíš zodpovednosti. Ver mi, už len to, že sa snažíš prejsť ti pomôže uvedomiť si, že ak chceš v niečom uspieť, najprv pre to musíš niečo urobiť.

Ak už nič iné, tak vedz, že zadelenie si času je taktiež jednou z lekcií, ktoré by si si mohol zo školy odniesť. Čas je veľmi vzácny a preto je dôležité si ho rozdeliť. Časť dňa na prácu, časť na oddych a časť na zábavu. Neskôr sa ti to určite zíde. 😉


„Škola mi nič nedáva!”


Jedna z vecí, čo som sa v zahraničí naučila je, že nejde o to, čo dá škola tebe, ale čo TY vieš dať škole. Znie to zvláštne, však? Má to však svoju logiku. Školy obľubujú zaujímavé a inovatívne, či kreatívne riešenia. Množstvo škôl zároveň uznáva takzvanýDIY(DoItYourself) systém. Oni ti poskytnú návod a je už len a len na tebe, čo s ním spravíš a ako ho aplikuješ. Častokrát musíš byť aj trochu ako Sherlock Holmes. Skúšať, hľadať a sledovať rôzne projekty a mimoškolské aktivity, do ktorých sa môžeš zapojiť. Nie je totiž zvykom, že by ťa škola sama oslovila na spoluprácu (pokiaľ naozaj nepatríš medzi výnimočných študentov). Týmto spôsobom vyťažíš zo školy veľmi veľa.


„Škola je nepraktická!“


Ďalší z výrokov, ktorým množstvo ľudí argumentuje ich nechuť zo školy. Každý by najradšej hneď po škole, alebo ešte počas nej, nastúpil ako CEO veľkej firmy a zarábal neskutočné peniaze. Avšak, nie je to také ľahké. Je pravda, že pri hľadaní zamestnania sú skúsenosti veľkou výhodou. To ale neznamená, že škola je úplne zbytočná. Škola by ti mala poskytnúť celú tú omáčku okolo, ktorú by si mal neskôr zúžitkovať. Nikto nepovedal, že počas školy nevieš získať aj potrebné skúsenosti pre prax. Práve preto vznikli stáže, prípadne brigády. CEO to z teba po škole asi nespraví, no minimálne ti to zaručí lepšiu pozíciu, ako keby si nič okrem školy nerobil.


Možno by sme mali menej obviňovať a nadávať na školu a pozrieť sa na to, čo vieme pre ňu a hlavne pre seba urobiť my sami. Škola tu nie je od toho, aby ťa naučila úplne všetko a celý život ťa viedla za ruku ako malé dieťa. Je tu práve preto, aby ti ukázala rôzne cesty a istým spôsobom ti otvorila oči. A ak máš aj tak pocit, že tá škola naozaj stojí za nič, možno je na čase porozmýšľať o zmene (naozaj nie je dobré zostávať niekde, kde ťa to zbytočne ničí).



Recent Posts

See All
bottom of page